Espot torna a la Volta Ciclista a Catalunya 29 anys després
27 d’octubre 2026 - 09:25 [GMT + 1]
- L’estació d’esquí d’Espot i La Molina, totes dues de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, acolliran dos finals en altura de la propera edició de la prova.
- La cursa femenina afrontarà per primera vegada l’ascensió a Vallter.
La Volta Ciclista a Catalunya comença a descobrir el recorregut de la seva 106a edició, que se celebrarà del 22 al 28 de març de 2027. Entre les principals novetats hi ha el retorn de l’estació d’esquí d’Espot, que tornarà a acollir un final d’etapa gairebé tres dècades després de l’última visita de la cursa.
Els finals en altura tornaran a tenir un paper protagonista en una prova que ha fet de la muntanya un dels seus principals trets distintius. En la propera edició, dos d’aquests finals se situaran en estacions d’esquí de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC): Espot i La Molina. El retorn a Espot serà una de les grans novetats del recorregut. La Volta només hi ha arribat en dues ocasions: l’any 1979, en una etapa entre Àger i Espot que va guanyar el corredor suís Josef Fuchs, i el 1988, quan Arsenio González es va imposar en una jornada amb sortida des de Bagà. Situat a les portes del Parc Nacional d’Aigüestortes i de l’ Estany de Sant Maurici, Espot ofereix un dels escenaris de muntanya més emblemàtics del Pirineu català.
L’arribada estarà situada a 1.530 metres d’altitud i l’ascensió presenta una pendent mitjana del 5,8%, al llarg d’una longitud de 9,8 quilòmetres. El perfil de la pujada combina un inici més moderat amb una part final més exigent, on les rampes arribaran al 10%. Un tram final que concentrarà bona part de la duresa de l’ascensió i que, al mateix temps, oferirà als corredors i als espectadors un escenari d’alta muntanya amb vistes privilegiades sobre el Pallars Sobirà. La Molina és un dels escenaris habituals de la Volta Ciclista a Catalunya.
La cursa hi va arribar per primera vegada el 2014, en una etapa que es va adjudicar el català Joaquim Rodríguez. Des d’aleshores, l’estació situada al municipi d’Alp ha acollit nou finals d’etapa i, el 2027, en viurà el desè. L’última arribada a La Molina es va produir el 2025, amb una ajustada victòria de Juan Ayuso, aleshores corredor de l’ UAE, en un intens duel amb Primož Roglič. El ciclista eslovè es va rescabalar l’endemà a Montserrat, on va aconseguir la victòria d’etapa i va acabar emportant-se la classificació general d’aquella edició.
La Molina també ha estat escenari de victòries de grans noms del ciclisme internacional. Remco Evenepoel, campió del món, hi va guanyar el 2023, mentre que Ben O’Connor ho va fer el 2022. Abans, el colombià Miguel Ángel López (2019), Alejandro Valverde (2017 i 2018), Dan Martin (2016) i Tejay van Garderen (2015) també van inscriure el seu nom al palmarès de l’estació cerdana. A diferència d’Espot, on la duresa es concentra especialment en la part final de l’ascensió, La Molina presenta les rampes més exigents al començament. L’ascens té una longitud de 10,8 quilòmetres, un desnivell mitjà del 4,5% i rampes que arriben fins al 14%. Un port ràpid, però amb un inici exigent, que pot marcar diferències des dels primers quilòmetres.
Vallter, protagonista de la Volta femenina
La Volta Ciclista a Catalunya femenina afrontarà el 2027 la seva quarta edició, que se celebrarà del 18 al 20 de juny. La cursa tornarà a tenir la muntanya com un dels seus principals escenaris, amb l’estrena de Vallter en el recorregut de la prova. La Molina ja ha estat protagonista en dues edicions de la Volta femenina, amb les victòries de la neerlandesa Marianne Vos el 2024 i de la catalana Paula Blasi el 2026. El 2025, Coll de Pal va prendre el relleu com a gran final en altura, en una jornada que es va adjudicar la campiona del món Demi Vollering.
En tots tres casos, la victòria a la muntanya va resultar decisiva per a la classificació general, que les tres corredores acabarien guanyant l’endemà. El 2027 serà el torn de Vallter. Un ascens de referència de la Volta masculina, que hi ha arribat en nou ocasions, i que ara les corredores afrontaran per primera vegada.
Noms de la talla de Tadej Pogacar (2024), Giulio Ciccone (2023), Adam Yates (2019 i 2021) Tejay Van Garderen (2014), Nairo Quintana (2013) o Tony Rominger (1992), s’han imposat a l’estació d’esquí. L’ascensió, de categoria especial, culmina als 2.135 metres d’altitud i presenta més d’11 quilòmetres de pujada des de Setcases, amb un desnivell mitjà del 7,6%. Tot el port compta amb senyalització vertical, en una ascensió que promet ser un dels grans punts de la quarta edició de la Volta femenina i un escenari de primer nivell per a un nou final en altura.
Carles Ruiz, president de Ferrocarrils ha destacat: “La col·laboració amb la Volta Ciclista a Catalunya permet vincular les estacions de muntanya d’Espot, La Molina i Vallter amb una de les principals competicions ciclistes del calendari internacional. La presència de la cursa en aquests tres escenaris del Pirineu català oferirà als participants i als aficionats l’oportunitat de gaudir d’etapes d’alta muntanya en entorns de gran valor paisatgístic. A més, el retorn de la Volta a Espot, les noves arribades a La Molina i l’estrena de Vallter en la competició femenina configuren una edició especialment significativa des del punt de vista esportiu. Desitgem que els aficionats visquin una gran festa del ciclisme.”
Rubèn Peris, Director General de la Volta Ciclista a Catalunya ha volgut ressaltar el suport de Ferrocarrils amb la prova UCI World Tour;” “La Volta s’ha caracteritzat els darrers anys per incorporar finals en altura que aporten un gran atractiu tant per als equips com per als corredors. En aquest sentit, el suport de Ferrocarrils ha estat clau per poder oferir als ciclistes i als aficionats un gran espectacle en algunes de les estacions d’esquí d’FGC. Novament comptarem amb el seu suport i, de ben segur, viurem una gran jornada ciclista a Espot, on no hi anem des de l’any 1988, així com a les ja conegudes La Molina i Vallter, que per primer cop s’afrontarà en la prova femenina.”